Maratonská etapa Rally Dakar 2016
7.1.2016 skončila první maratónská etapa letošního Dakaru. Skládala se ze 4. a 5. etapy a zavedla startovní pole na území Bolívie. Speciálky se jely ve výškách nad 3500m nad mořem a tento rok se závodníci dostali do zatím nejvýše položeného bodu v historii rally, 4600m.
Startem do 4. etapy začal Dakar konečně plnit pověst nejtěžšího závodu. Po prvních rušených a krácených etapách začalo jít opravdu do tuhého. Délka trasy a její profil již prověřily důkladněji kvality každého účastníka i jeho techniky. Noc v bivaku bez asistence mechaniků a dalších členů týmů i omezený časový limit na opravy strojů bez možnosti získat nějaký náhradní díl, to vše hraje proti jezdcům, kteří mají nějaký technický problém, nebo poškodí svůj stroj třeba při havárii.
Nečekané odstoupení Aleše Lopraise
Z našich na to nejvíc doplatil v kategorii kamionů Aleš Loprais, odstoupil na zadřené ložisko v předním kole. Sám to nebyl schopen opravit a než se k němu dostali mechanici s potřebným nářadím a dílem, bylo již pozdě. Potíže měl i Martin Prokop, který ve speciálce otočil svoji Toyotu na střechu. Na kola mu pomohl Adam Malysz, ale potlučenou Toyotu bez předního skla musel ještě i další den dostat do cíle k mechanikům a ještě závodit.
Nedařilo se ani českým a slovenským motorkářům
Našim motorkářům se nehody také nevyhýbaly, ale naštěstí bez následků. Do dnešní nejdelší speciálky tak nastupoval Ondra Klymčiw z průběžné 26. pozice, David Pabiška ze 44., Milan Engel 45., Jan Veselý 70. a Ruda Lhotský 89.
Slovenští jezdci padali také. Zatímco Štefan Svitko „jen ulomil“ Iritrack, který opravil a jel dál skvěle, tudíž je zatím průběžně druhý, Ivan Jakeš spadl hůř, motocykl do pořádku dal, ale zranění nohou, především vazů v koleni mu asi vystavily stopku v dalším pokračování. Podle posledních zpráv sice na motorku sedl, ale do speciálu neostartoval a vrátil se do bivaku. Škoda, byl průběžně jedenáctý.
8.1.2016 je na pořadu nejdelší speciál, 542km ve výškách od 3700 do 4300m nad mořem. Další velká zkouška odolnosti jezdců i strojů. Ať se všem našim daří a Svitko dál úspěšně atakuje zaslouženou bednu.
Zdeněk G.