Druhá a třetí etapa Rally Dakar 2016
2. a 3. etapa dakarské rally měly hodně společného. Především byly obě speciálky zkráceny nejméně o 100km. Z bezpečnostních důvodů po přívalových deštích. Proto se o přední příčky závodí s maximálním nasazením a pomáhá k tomu i to, že se jelo v mírně hornatém terénu s velmi malými nároky na navigaci. Asi i proto pořadatel zvolil velice přísný metr na dodržování omezených rychlostí na měřených úsecích.
Mezi motorkáři je již jen pár jezdců, kteří nemají u času i nějakou tu penalizaci. Určitě tím všechny závodníky donutí, aby navigaci pozorně sledovali a road book měli převinutý vždy na ten km, kde se zrovna nacházejí.
Také výkony našich borců jsou stálé a jedou tak, jak jsem od nich očekával. Nejlépe se zatím drží Ondra Klymčiw, po třetí etapě 23. a slušně se pere s továrními piloty a snaží se probojovat do dvacítky. David Pabiška těží ze svých zkušeností osmi dokončených dakarů a je zatím 42. I ostatní jedou dle svých možností Milan Engel 50., Jan Veselý 66. a Ruda Lhotský 86. Pokud nebudou mít nějaké problémy, měli by se také posunovat v pořadí výše.
Slovenští kamarádi pořádně zatápí fabrickým týmům, jako každý rok a Štefan Svitko se po 3.etapě dostal do čela průběžného pořadí a letos má zatím největší šanci získat v cíly pódiové umístění. Ivan Jakeš se rozjíždí o něco pomaleji a je 13. Minimum odstoupivších jezdců potvrzuje malou náročnost dosavadních etap, jak co se týká terénů, tak délky. Největší dramata tak v těchto etapách byly požáry. Ve druhé shořel kamión Renault nizozemského závodníka Martina van den Brinka od technické závady na brzdě zadního kola. Včera zase automobil Luise Barbery. Posádky jsou v pořádku.
Včera byla na programu první maratonská etapa. To znamená, že jezdci v cíli nejedou ke svým doprovodům, aby jim mechanici udělali servis, ale jsou odkázáni sami na sebe. V uzavřeném bivaku se většinou spí hromadně, třeba v tělocvičně a všichni závodníci jsou si rovni. Ráno pak odstartují do druhé části této maratonské etapy a až po dojezdu do dalšího bivaku se opět se svým týmem setkají. Navíc start večerejší speciálky je těsně po 4000m/mořem a celých 430km se závodí od 3400 po 4100m nadmořské výšky, většinou v pískovém a kamenitém terénu. Uvidíme jak se k tomu postaví počasí, ale i tak se zde může stát dost podstatných věcí. Našim i slovákům držím palce, aby v pohodě dojeli ke svým doprovodům.
Zdeněk G.